Tuesday, December 15, 2009

Kaedah berkesan...


Alhamdulillah bersyukur saya kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapat saya menikmati sinaran cahaya daripada matahari, kerana nikmat cahaya mataharilah dapat saya melihat peredaran siang dan malam.

Tahniah dan selamat berjuang buat pasukan bolasepak Malaysia di Sukan SEA kerana berjaya melayakkan diri ke pertandingan akhir menentukan emas dan perak pada 17 Disember ini.Semoga penantian peminat bolasepak Malaysia selama 20 tahun terhadap pingat emas sukan SEA akan dikecapi pada tahun ini.

Saya terpanggil untuk menulis catatan dalam blog pada hari ini kerana terbaca satu artikel dalam akhbar Berita Harian 14 Disember dalam ruangan pendidikan bertajuk:

"Kaedah Berkesan: Proses P&P perlu memfokuskan pelajar, galak interaksi dua hala"


Artikel ini ditulis oleh Rosniza Mohd Taha membicarakan kaedah konvensional P&P disekolah perlu diubah kepada kaedah P&P lebih berpusatkan pelajar. Ini berikutan hasil Ujian Amplitud murid tahun enam dalam UPSR membuktikan pelajar tidak mempunyai kemahiran insaniah. Daripada kajian terhadap 509,885 pelajar tahun enam, cuma 5.7% (29,084) mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, 34.34% (175.101) mempunyai kemahiran berfikir manakala selebihnya tidak mempunyai kedua-dua kemahiran tersebut.

Daripada angka di atas dapatlah difahami berlaku ketirisan dan mungkin kegagalan dalam P&P disekolah lantaran terlalu menitikberatkan peperiksaan. Pembangunan potensi secara menyeluruh tidak berlaku malah mungkin lansung tidak dititikberatkan.

Mantan KPPM, Tan Sri Dr Wan Zahid Mohd Noordin menyarankan amalan P&P memfokuskan guru perlu dikaji semula. Beliau berkata tindakan guru yang terlalu mendominasi kelas melumpuhkan keupayaan pelajar dan tidak akan membantu dalam pengembangan kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah. Tambah beliau, secara lansungnya tindakan guru tersebut sebenarnya tidak memberikan mesej malah akan menyebabkan pelajar memberi renungan kosong terhadap guru.

Dalam pada itu, beliau berpendapat keadaan ini berlaku bukan salah guru sepenuhnya. Guru dewasa ini diletakkan dalam pelbagai arahan seperti perlu menghabiskan sukatan pelajaran secepat mungkin untuk memberi laluan kepada aktiviti lain yang berlaku sepanjang persekolahan.

Saya sebagai individu yang terlibat secara lansung dalam sistem pendidikan Malaysia amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri tersebut. Sepanjang tempoh persekolahan lebih kurang 250 hari setahun, guru dibebani dengan pelbagai aktiviti baik akademik mahupun sukan. Justeru ramai guru yang terpaksa keluar dan meninggalkan kelas keran komitmen terhadap aktiviti yang telah dirancang. Lebih memilukan lagi kadang-kadang pihak sekolah terpaksa bersiap sedia selama sebulan dek kerana lawatan orang-orang kanan dalam KPM. Sudah tentu pelajar akan digunakan sebagai pembantu dalam menyiapkan tempat dan sebagainya.

Namun untuk mencapai hasrat menjadi seorang yang ditakdirkan untuk menjadi guru, kita sebagai pendidik harus senantiasa mencari dan meneroka ilmu-ilmu baru yang boleh diadaptasikan untuk kegunaan P&P kita. Pelbagai bahan bacaan baik dalam buku ataupun di internet terbentang di hadapan kita untuk kita terokainya. Semuanya bergantung kepada kita.

Pelbagai kaedah P&P yang begitu baik sekali terdapat dalam bahan-bahan rujukan untuk meningkatkan kualiti P&P agar pembelajaran dua hala akan berlaku di dalam bilik darjah.

Perubahan tidak semestinya secara drastik, sebailknya boleh dilakukan secara berperingkat melalui kajian dan ujian rintis yang kita jalankan sewaktu dalam proses P&P. InsyaAllah P&P yang kita akan bawa dalam kelas nanti akan menjadi P&P yang akan memberi kesan kepada anak didik kita sehingga akhir hayat mereka.....

1 comments:

Mamek Eaturmusicx on December 15, 2009 at 8:06 PM said...

bertanya soalan kepada murid2 dapat menarik perhatian mereka.

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--