Saturday, December 12, 2009

Sains, teknologi dan peperangan


Alhamdulillah bersyukur saya ke hadrat Tuhan Yang Maha Esa, Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapat meluangkan masa untuk mencatat catatan terbaru dalam blog ini.

Saya tertarik dengan satu artikel dalam akhbar "The Star" pada hari ini di muka surat 40 yang bertajuk "Iran may face new sanctions". Secara ringkasnya, artikel ini menyebut Amerika Syarikat akan berusaha untuk mengenakan tekanan baru ke atas Iran kerana usaha Iran dalam pengkayaan teknologi nuklearnya.

Pada pendapat saya,adalah salah tindakan Amerika Syarikat itu kerana telah beberapa kali Iran menyebut aktiviti nuklearnya bukan untuk tujuan ketenteraan. Namun Amerika masih lagi berlagak sombong kerana menganggap dia adalah polis dunia yang mahu memantau setiap aktiviti dalam negara orang.

Sikap skeptik Amerika ini pada pandangan saya berlaku kerana anggapan Amerika bahawa apabila di sebut sahaja tentang nuklear, mereka melenting dan menganggap ianya untuk peperangan. Sedangkan, Iran melakukan pengkayaan nuklear dengan tujuan meningkatkan penggunaan kuasa elektrik mereka.

Hal ini berlaku kerana, Amerika Syarikat pada akhir-akhir ini menjalankan berbagai kajian dan penyelidikan dalam bidang sains dan teknologi (S&T) yang lebih bertujuan untuk mendapatkan senjata yang termaju dan tercanggih bagi menunjukkan merekalah yang berkuasa dan mampu memusnahkan negara lain dalam sekelip mata.

Robert Merton dalam majalah Science, Technology and Society menyatakan bahawa pengetahuan S&T telah menyebabkan kesan negatif pada tiga bidang iaitu alam sekitar, ekonomi dan ketenteraan.

Pembangunan teknologi ketenteraan dan peperangan pastinya akan membawa kepada kemusnahan, kematian dan juga pencemaran alam sekitar. Bukan itu sahaja, impak selepas peperangan akan menyebabkan kemunduran sistem pendidikan, pengangguran, inflasi dan masalah pelarian perang.

Malah, persiapan dan persediaan sebelum sesuatu peperangan juga memerlukan perbelanjaan yang besar. Bagi mencapai matlamat ini, sesebuah negara itu terpaksa mengorbankan pelbagai sumber kewangan negara yang seharusnya diperuntukkan untuk kegunaan bidang lain yang lebih penting seperti pembangunan infrastuktur awam dan juga pendidikan.

Hakikat yang berlaku sekarang ini ialah kerana ilmu sains dewasa ini dicorakkan oleh tamadun Barat. Tamadun Barat lebih mementingkan ketenteraan lantaran takut kehilangan kuasa. Jika dilihat dalam sejarah, kemajuan tamadun-tamadun terdahulu seperti tamadun Islam, Yunani, Cina dan India banyak menghasilkan teknologi yang mesra alam dan berguna sehingga ke hari ini. Kemajuan dalam teknologi peperangan bukanlah agenda utama mereka dalam membangunkan ilmu sains.

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--