Monday, December 28, 2009

Seks dan remaja...suatu luahan...


Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah SWT kerana limpah dan kurnianya dapat kita meluangkan masa untuk berada di hadapan komputer dan membelek-belek artikel dalam ruangan siber.

Tahniah diucapkan kepada pasukan bolasepak Piala Emas Raja-Raja Kedah dan Perlis kerana berjaya melangkah ke perlawanan akhir yang akan berlansung pada malam ini.

Rakan-rakan pengunjung sekalian,
Sejak bermulanya cuti persekolahan akhir tahun 2009, sama ada kita peka atau tidak, hampir setiap minggu akhbar-akhbar tempatan baik yang bahasa melayu atau lain-lain bahasa banyak membicarakan tentang pendidikan seks di sekolah. Sama ada penulis artikel tersebut mengikuti perkembangan suasana kurikulum sekolah saya tidak pasti. Tapi yang pastinya saya sebagai individu yang terlibat secara lansung dalam melaksanakan dasar-dasar kerajaan dalam bidang pendidikan, saya melihat pendidikan seks telahpun dijalankan di sekolah semenjak saya menjadi guru.

Ada diantara artikel memaparkan punca masalah keruntuhan akhlak terutama membabitkan hubungan sejenis adalah berpunca daripada kurangnya didikan seks di sekolah. Ianya seolah-olah cuba menyalahkan pihak sekolah dan kurikulum pendidikan yang pada anggapannya kurang menitikberatkan pendidikan seks. Tapi hakikat yang sebenarnyamereka sering lupa dengan tanggungjawab ibubapa sebagai pendidik, pengaruh media massa, naluri remaja itu sendiri dan juga faktor kehidupan remaja.

Melihat pada statistik yang dikeluarkan oleh WHO (World Health Organisation) berdasarkan kajian yang dijalankan ke atas remaja di Asia Tenggara menyatakan
1. Kehamilan dan proses kelahiran anak merupakan pembunuh nombor satu wanita muda
2. 45 % daripada meraka yang berumur 15 hingga 24 tahun mendapat jangkitan HIV
3. Kira-kira 500,000 pemindahan seksual berlaku setiap hari di kalangan remaja.

Malah kajian-kajian perubatan di Malaysia juga menghasilkan angka yang amat membimbangkan, contohnya kajian pada tahun 2007 mengatakan 18.2% remaja lelaki dan 17.1% remaja perempuan adalah begitu aktif dalam hubungan seks. 63.2% terlibat dengan budaya homoseksual (gay dan lesbian) dan bakinya selalu mengadakan hubungan seks dengan pelacur.

Kes-kes rogol yang dilaporkan juga semakin meningkat saban tahun. Pada tahun 2006 sebanyak 2,431, 2007 (3.098) dan pada tahun 2008 (3,414) kes.

Lebih membimbangkan lagi ialah kelahiran anak luar nikah. Dalam data yang diperolehi daripada Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan sebanyak 451 kes dilaporkan pada tahun 2007 dan 365 kes pada tahun 2007. Remaja wanita berumur bawah 16 tahun memberikan statistik sebanyak 22.6%. Malah data yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara menyebut hampir 300,000 bayi baru lahir tanpa ayah didaftarkan dari tahun 2006hingga 2008. Ini menunjukkan puratanya sebanyak 78 bayi luar nikah baru lahir setiap hari!

Statistik yang lebih menyayat hati ialah bayi-bayi yang ditinggalkan atau dibuang meningkat setiap tahun. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) melaporkan sebanyak 315 bayi ditinggalkan didaftarkan di JKM sepanjang tahun 2001 hingga 2004. Manalaka statistik dari Polis di Raja Malaysia melaporkan terpaksa mengendalikan kes pembuangan bayi sebanyak lebih dari 100 kes setiap tahun.

Hal ini berlaku kerana kurangnya pemantauan oleh ibu bapa dan ceteknya ilmu di kalangan para remaja. Sebagai contoh, remaja di Malaysia begitu cetek sekali dengan kaedah pencegahan kehamilan (contaception method). Satu statistik menunjukkan remaja di Malaysia antaranya
1. Sebanyak 20% mengadakan hubungan seks dengan pasangan yang baru tanpa menggunakan sebarang kaedah pencegahan kehamilan.
2. Lebih daripada 20% remaja perempuan tidak menggunakan alat pencegahan kehamilan kerana mereka tidak menyukainya.
3. Lebih 20% remaja perempuan tidak menggunakan alat pencegahan kehamilan kerana pasangan mereka tidak membenarkannya.
4. Kali pertama melakukan hubungan seks, kira-kira 60% pasangan tidak berbincang tentang kaedah pencegahan kehamilan dan mendapati agak sukar untuk berbincang mengenainya.
5. Lebih dari 56% tidak kenal atau keliru dengan kaedah pencegahan kehamilan.
6. Kira-kira 20% pasangan mengambil nasihat tentang kaedah pencegahan kehamilan dalam internet.
7. 59% lebih suka meminta nasihat daripada orang yang lebih berpengalaman
8. 91% merasakan kondom adalah kaedah terbaik dalam teknik pencegahan kehamilan.

Apapun pandangan remaja, kita perlu mengambil kira tanggungjawab ibubapa dalam mendidik anak-anak. Tanggungjawab ibubapa tidak hanya terbatas kepada keperluan pemantauan sahaja, tetapi merangkumi seluruh peringkat kehidupan anak-anak terutamanya aspek pendidikan seksual. Ibu bapa tidak seharusnya melepaskan tanggungjawab pendidikan seksual 100% kepada pihak sekolah kerana kita sedia maklum sekolah mempunyai batas-batas yang perlu dijaga agar keharmonian sistem terbela.

Pemahaman dan pemilihan kaedah pendidikan seksual yang tepat yang berlandaskan nilai-nilai keagamaan membolehkan mereka menjadi insan yang mampu menjaga diri dari perbuatan-perbuatan yang terlarang serta menyedari ancaman dan risiko daripada perbuatan zina.

Dalam permasalahan ini, pendidikan seks yang ingin kita sampaikan kepada generasi muda haruslah memberi penekanan bermula dari fungsi organ seks, tanggungjawabnya, halal haram yang berkaitan dengan organ seks dan panduan menghindari penyimpangan perilaku seksual.

Semoga luahan ini mampu membantu kita membimbing para remaja dan mengurangkan statistik yang makin membimbangkan......

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--