Tuesday, January 26, 2010

Sains pasti mengakui kehebatan Islam


Alhamdulillah bersyukur saya kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapat kita bersama-sama meluangkan masa untuk berada di dalam alam siber. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW kerana membawa risalah tauhid untuk manusia sejagat. Berbanyak terima kasih kepada para sahabat baginda SAW, para tabi'in, tabi' tabi'in dan sekalian ulama yang telah berjuang menyampaikan risalah yang telah disampaikan oleh baginda SAW sehingga kekal untuk tatapan kita di zaman ini.

Hampir seminggu saya tidak sempat mengutarakan idea dalam blog ini kerana tidak terdaya mencari masa yang terluang dek kerana dugaan menguruskan hal-hal kehidupan berkeluarga. Tambahan pula sepanjang minggu lalu sibuk dengan mesyuarat di sekolah kerana pendaftaran pelajar baru tingkatan 4.

Alhamdulillah kerana Allah mengurniakan waktu malam untuk digunakan berehat padanya dan waktu itu sempat saya membaca beberapa buah buku yang membicarakan ilmu sains dan ketuhanan.

Dengan sedikit pengetahuan dalam bidang sains yang saya perolehi semasa belajar dan mengajar di sekolah, ingin sekali saya utarakan sedikit pendapat dari lubuk hati yang kerdil ini.

Pada abad ke-21, iaitu pada zaman yang kita berada sekarang, manusia kebanyakannya mempunyai ilmu dalam bidang sains. Ini kerana kebanyakan sekolah di Malaysia mengamalkan dasar 60-40 iaitu 60% pelajar mesti berada di dalam aliran sains tulen. Namun suatu perkara yang agak mendukacitakan ialah ketiadaan dalam sukatan mahupun pelajaran sains di sekolah yang menghubungkan konsep ketuhanan dengan sains. Jadi adalah menjadi satu tugas yang amat penting bagi setiap guru sains yang beragama Islam cuba sedaya upaya mengaitkan soal ketuhanan dengan sains agar pengetahuan anak didik kita tidak terpesong kerana pengaruh sains dari Barat.

Kita diberikan suatu gajet yang amat berharga sekali iaitu akal fikiran. Sains yang sedang dipraktikkan di sekolah sekarang adalah sains berorientasikan Barat. Akal fikiran yang diberikan kepada kita haruslah digunakan dengan tidak menerima secara membuta tuli apa yang dikeluarkan oleh saintis Barat. Matlamat saintis Barat ialah menggunakan sains untuk menilai Islam, tetapi kita mestilah membuktikan bahawa sains akhirnya akan mengakui kebenaran dan kehebatan Islam kerana Islam adalah agama wahyu dari Allah SWT.

Di samping kita menerapkan unsur-unsur ketuhanan dalam silibus sains dengan cara yang tidak lansung kita dapat berdakwah melalui sains. Sebagai contoh Allah SWT berfirman di dalam surah as-Saffat ayat 53 yang bermaksud: "Adakah sesudah kita mati dan menjadi tanah dan tulang, adakah kita akan (dihidupkan semula serta) dibalas apa yang telah kita lakukan?". Pernyataan Allah SWT dalam ayat ini adalah amat saintifik. Allah SWT mencabar manusia yang berfikir untuk berfikir tentang peristiwa yang akan berlaku di hari akhirat justeru menggalakkan manusia melihat kejadian yang wujud disekeliling mereka sebagai salah satu tanda kekuasaanNYA.

Seorang muslim wajib mempercayai isi kandungan al-Qur'an dan hadis Rasulullah SAW untuk selama-lamanya. Sekiranya terdapat penemuan sains yang bercanggah dengan Islam (seperti teori evolusi Darwin) ia wajar ditolak. InsyaAllah apabila terbukti jelas kebenaran dan kehebatan al-Qur'an, maka akan terkuncilah hujah golongan musuh Islam dan akhirnya mereka akan mengakui bahawa Islam adalah agama pencetus ilmu sains....


0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--