Thursday, April 29, 2010

Bertemu dengan Prof Sidek Baba....


Alhamdulillah segala puji tertentu itu hanya untuk Allah Subhanahu wata'ala. Sesungguhnya begitu luas sekali rahmat Allah ke atas makhluknya, kalau sekiranya dihitung sudah tentu sehingga akhir hayat manusia pun, mustahil manusia akan mampu menghitungnya.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasalam penghulu segala anbiya. Tahniah dan terima kasih kepada para pejuang Islam dari zaman tabi'in, tabi' tabi'in hinggalah ke zaman sekarang kerana usaha yang dilakukan oleh mereka semua dapatlah kita di zaman ini menikmati cahaya Islam.

Sebenarnya entri ini seharusnya dimasukkan pada 27 April yang lalu, tetapi tiada kesempatan masa maka saya masukkan pada hari ini. Alhamdulillah, kelapangan masa yang diberikan pada saya pada malam 27 April yang lalu dapat saya gunakan untuk menghadiri satu program kerohanian di Masjid Ubudiah Kuala Kangsar.

Majlis ini diserikan lagi dengan kehadiran tokoh yang amat saya segani iaitu Prof Sidek Baba. Keinginan bertemu dengan beliau setelah membaca buku "Keluarga Sakinah' karangan beliau, Alhamdulillah diperkenankan oleh Allah Subhanahu wata'ala.



Ini merupakan pertemuan pertama saya dengan Prof Dr Sidek di dalam suatu majlis ilmu. Kagum rasanya saya terhadap Cikgu Sidek (panggilan yang beliau anjurkan) apabila melihat ketenangan dalam menjawab soalan yang diajukan oleh moderator forum, Ust Sofian b Hj Abdul Latif. Nampak betul ketinggian ilmu yang ada pada Cikgu Sidek.

Antara soalan di jawab oleh Cikgu Sidek yang sempat saya catat ialah
" Mengapa umat Islam di Malaysia tidak menghayati ajaran Islam walaupun mengetahui keindahan Islam?"
Jawapan: Kita harus melihat punca kepada masalah 'root causes". Kata Prof Naquib al-Atas "Orang Islam mengalami masalah kehilangan adab, ilmu yang silap telah diajar kepada kita, kita belajar ilmu Barat dan lupa ilmu Islam". Sebenarnya permulaan keruntuhan akhlak berlaku 20 tahun yang lalu di Amerika Syarikat dan benua Eropah. Apa yang berlaku di Barat 20 tahun yang lampau berlaku di Malaysia sekarang. Masalah akarnya ialah corak pembentukan manusia yang mengalami masalah. Seharusnya corak pembentukan manusia adalah merujuk kepada qudwah hasanah dari Rasulullah bukannya menjadikan idol-idol sebagai ikutan."

Terima kasih kepada J/K Masjid Ubudiah Kuala Kangsar kerana berjaya menjemput Prof Dr Sidek Baba datang ke Kuala Kangsar. Dan bersyukur saya kepada Allah Subhanahu wata'ala kerana diberikan kesempatan berjumpa dengan beliau dalam pertemuan yang singkat itu. Semoga Prof Dr Sidek Baba akan terus diberikan kekuatan dari Allah untuk menulis dan menyedarkan masyarakat Islam di Malaysia tentang pentingnya membaca dan kepentingan ilmu...InsyaAllah....

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--