expr:dir='data:blog.languageDirection' xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xmlns:b='http://www.google.com/2005/gml/b' xmlns:data='http://www.google.com/2005/gml/data' xmlns:expr='http://www.google.com/2005/gml/expr'> DEDAWAI BERISI: Mengatasi Penyakit Tidur dan Malas...

Saturday, June 12, 2010

Mengatasi Penyakit Tidur dan Malas...


Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu wata'ala kerana dengan limpah kurnianya kita dapat bangun dan berada dalam keadaan sihat untuk melakukan aktiviti harian kita. Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad Shallalahu 'alaihi wasalam, keluarga dan para sahabat yang berjuang untuk menyebarkan dan menegakkan syiar Islam di atas muka bumi ini.

Di dalam kitab Bidayatul Hidayah karangan Al Imam Hujjatul Islam Al Ghazali r.a iaitu dalam bab Adab-adab melaksanakan Ketaatan, Imam Al Ghazali berkata "Hendaklah kamu berusaha supaya dapat bangun tidur sebelum terbit fajar dan hendaklah zikrullah (baca doa bangun tidur) yang mendahului segala sesuatu, baik di hatimu atau lidahmu.



Apabila meneliti saranan dari Imam Ghazali ini, ianya adalah satu saranan yang mencabar kerana untuk bangun di kala dini hari adalah suatu yang sukar jika kita tidak membiasakannya sedari kecil lagi. Antara halangan yang perlu di atasi ialah sifat malas dan penyakit mudah tidur kembali setelah bangun dari tidur.

Dalam mencari jawapan untuk mengatasi masalah itu, saya terjumpa satu artikel yang menarik dari Ustaz Fawwaz Fadhil Noor tentang mengatasi masalah di atas. Untuk makluman ustaz Fawwaz ialah anak kepada Almarhum Ustaz Fadhil Noor. Sekarang beliau sedang mendalami ilmu di Mesir. Mungkin satu hari nanti ustaz Fawwaz akan muncul sebagai salah seorang pejuang menegakkan syiar Islam dan mengeluarkan pemikiran umat Islam dari belenggu penjajah. InsyaAllah. Di bawah ini artikel yang saya ambil dari blog beliau "Pemikiran Imam Al-Qardawi". Hayatilah dan cuba atasi masalah malas ini untuk kebaikan kita bersama.

Penyakit mudah tidur dan malas merupakan halangan utama bagi seorang pelajar untuk membaca dan belajar.
Pelajar yang berjaya selalunya mengurangkan waktu tidurnya,dia tidak mengalah kepada mengantuk dan malas.
Tips-tips yang boleh mengelakkan seseorang pelajar daripada tidur:
1: Apabila sesorang itu mengantuk dan berasa malas,jangan turutkan perasaan itu,sebaliknya ubahlah ketempat lain atau lakukan aktiviti lain atau mandi atau berborak dengan kawan seketika,selepas itu dia akan cergas semula.
Apabila kamu menuruti perasaan kamu untuk tidur maka ia akan menjadi kebiasaan kamu apabila kamu terasa untuk tidur kamu terus tidur. Ini akan merugikan kamu di dalam pembelajaran.
“ Barangsiapa menguasai nafsunya sekali dia akan mengusai dirinya selama-lamanya”
2: Fikirkan Kamu Adalah Harapan Umat Dan Agama
Apabila kamu terasa mengatuk dan malas,kamu cuba fikirkan kamu adalah harapan agama dan umat. Cuba bayangkan betapa ruginya agama dan umat apabila kamu tidur. Sebagai seorang pelajar kamu harus sedar bahawa ramai dikalangan umat Islam tidur waktu pertengahan malam atau tidur sampai kesubuh,kalau yang berjaga pun, dia tidak membaca buku.
Maka kalau kamu sebagai pelajar pun tidur, maka siapa yang mempertahankan agama dan umat ini,dalam masa yang sama agama dan umat akan lemah dan ketinggalan.

3: Membaca Buku-Buku Kisah Orang Berjaya
Di antara perkara-perkara yang membantu seseorang pelajar tidak mudah tidur dan malas ialah membaca buku-buku kisah orang yang berjaya. Pembacaan seperti ini penting untuk menanam minat dan semangat untuk mencapai kejayaan di dalam menuntut ilmu.
Apabila sesorang pelajar selalu membaca buku-buku kehidupan ulama,dia akan mendapati bahawa kejayaan di dalam menuntut ilmu tidak akan dicapai dengan berehat sebaliknya ia dicapai dengan kepenatan.
Berkata seorang ulama “ Tidak akan merasai nikmat ilmu mereka yang tida merasai kepenatan di dalam menuntut ilmu”.
Pelajar perlu bezakan di antara kejayaan di dalam peperiksaan dan kejayaan di dalam ilmu. Kejayaan di dalam peperiksaan mungkin kita boleh capai dengan sedikit usaha tetapi ilmu tidak mungkin dicapai melainkan dengan usaha sebab ilmu lautan yang perlu diredah. Dan kebiasaannya orang yang berenang dia merasai kepenatan.

4: Bergaul Dengan Orang-Orang Rajin
Di antara ubat yang paling mujararab seklai kita bergaul dengan orang rajin, tidak membuang masa kepada perkara –perkara yang sia-sia. Selalu menjaga waktunya. Menunaikan kewajipan sebagai pelajar. Tidak menangguhkan kerja yang boleh disiapkan hari ini kepada hari esok kerana sikap suka menangguh kepada hari esok itu adalah sikap orang-orang lemah.
Kata ulama, manusia seperti angin,kalau ia berada ditempat yang wangi,ia akan menjadi wangi,kalau ia berada ditempat yang busuk maka ia akan menjadi busuk. Begitulah manusia. Sebab itulah kata ulama “ Duduklah dengan seseorang,kamu akan jadi sebangsa dengannya”. Maka kita duduk dengan orang rajin insyallah kita akan jadi rajin.
5: Berdoa
Inilah senjata kita yang paling ampuh dengan kita selalu meminta doa kepada Allah Taalaagar dihindari penyakit malas dan mudah tidur bukan pada waktunya. Bacalah doa yang Nabi صلى الله عليه وسلم ajar
اللهم أني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال
Ulanglah doa ini berkali-kali agar kita menjadi muslim yang rajin dan cergas serta kuat. Orang mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah Taala daripada mukmin yang lemah.
Muda-mudahan tulisan ini memberi menfaat kepada saya dan pembaca. Amin

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--