Tuesday, June 8, 2010

Peristiwa menarik sepanjang minggu sebelum cuti pertengahan tahun




Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Allah Subhanahu wata'ala kerana dengan rahmat dan limpah kurnianya kita diberikan kelapangan masa untuk berada di dalam alam siber ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad Shallalahu 'alaihi wasalam, pembawa berita gembira kepada seluruh umat manusia di alam ini. Terima kasih tidak terhingga kepada sekalian para pejuang Islam yang membawa sinar kebahagiaan dari risalah Rasulullah Shallallahu alaihi wasalam 1400 tahun dahulu untuk dinikmati oleh kita di zaman ini.

Ungkapan daripada hukamak (cendiakawan) Islam yang pernah saya dengar satu waktu dahulu begitu menyentuh perasaan sekali. Beliau berkata "Hidupku di dunia ini indah hanya dengan dua perkara, jika tiada keduanya lebih baik aku mati. Iaitu pertamanya, saat aku bermunajat kepada Allah Subhanahu wata'ala dan keduanya saat aku bertemu dengan rakan-rakan lamaku yang telah bertahun-tahun aku tidak berjumpa dengan mereka." Pada entri ini, saya hanya akan berkongsi pendapat kedua ungkapan beliau yang kedua itu ada benarnya. Dalam minggu-minggu terakhir persekolahan sebelum cuti pertengahan penggal (24/05-04/06) begitu banyak peristiwa yang berlaku. Antaranya lawatan ke Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang, kehadiran bekas pelajar 07/08 dan perhimpunan rasmi sekolah pada hari terakhir persekolahan.

Lawatan ke Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang pada 26 Mei yang lalu memang mengimbau kembali kenangan saya sewaktu berada di menara gading bermula dari tahun 1995 hingga 2000. Waktu berada di USM merupakan antara waktu yang terindah yang pernah berlaku dalam hidup saya. Bayangkan seorang remaja yang datang dari jauh di pendalaman utara Kedah dapat berada dalam suasana kehidupan kampus universiti. Ianya sesuatu yang menarik yang tak mampu saya dapat lupakan sepanjnag kehidupan saya. Tapi kehadiran saya ke USM pada hari itu bukan sebagai pelajar, pada hari itu saya hadir sebagai guru pembimbing. Tujuan lawatan sambil belajar pada hari itu ialah sempena pameran Pertandingan Penyelidikan dan Inovasi Peringkat Kebangsaan 2010 (NRIC 2010). Kalau tak silap saya pertandingan ini adalah pertandingan rekacipta peringakat pengajian tinggi (bolehlah dikatakan begitu). Dalam pemeran itu, rasa saya hampir kesemua universiti awam mengambil bahagian. Ianya merupakan satu pengalaman yang menarik untuk saya dan khususnya untuk pelajar yang menyertai rombongan itu sendiri. Dalam keasyikan melihat pameran, saya disapa oleh seorang pensyarah USM. Rupa-rupanya beliau merupakan teman sebilik saya semasa kursus matrikulasi pada tahun 1995. Perasaan terharu bercampur gembira apabila kami berbual selama lebih kurang 30 minit. Ternyata kenangan lalu begitu menusuk kalbu. Benarlah apa yang dikatakan oleh hukamak tadi, berjumpa dengan kawan lama adalah salah satu perkara yang menarik hati. Kepada rakan-rakan sekuliah dan sekursus semasa di USM dahulu walau dimanapun anda berada, sentiasalah kita memohon doa kepada Allah Subhanahu wata'ala semoga kita senantiasa berada dalam rahmatNya. Amin...

Gambar-gambar semasa lawatan

Kesempatan berada di Pulau Pinang juga memungkinkan saya melawat beberapa tempat yang pernah menjadi tempat bersama rakan-rakan sekuliah menghabiskan masa petang dan malam. Antaranya Bazar Chowrasta dan Padang Kota Lama. Rasanya jika ke Pulau Pinang tak lengkap kunjungan kita jika tidak ke Pasar Chowrasta. Kalau waktu belajar dulu, di Pasar Chowrasta inilah saya bersama dengan beberapa orang rakan selalu ke kedai buku terpakai. Harganya bolehlah dirunding dan kalau nasib kita baik kita akan dapat buku baru yang diterbitkan pada tahun sebelumnya. Kami tiba di Pasar Chowrasta dalam pukul 2 ptg, sempat menunaikan solat Zohor di Masjid Titi Papan. Dulu pernah juga sembahyang di Masjid inidalam tahun 1997. Ini merupakan kali kedua menjejakkan kaki ke sini.




Dulu Padang Kota Lama (Esplanade) memang agak terkenal di kalangan rakan-rakan kerana pada setiap hujung minggu ramai orang sekali. Dapatlah mencuci mata, untung-untung ada yang kena. Sekarang tempat ini hanya menjadi kunjungan orang-orang veteran merehatkan badan. Tapi mujurlah ada tempat "Speaker Square" meriahlah juga pada waktu petang.



Dalam minggu terakhir persekolahan juga, ramai bekas pelajar datang ke sekolah untuk mengambil sijil pelajaran malaysia mereka. Tahniah kepada mereka dan semoga anda semua akan beroleh kejayaan yang gemilang di masa-masa akan datang. InsyaAllah.

Hari terakhir persekolahan pada penggal satu,sebagaimana kebiasaannya diadakan perhimpunan khas untuk memberi amanat dan nasihat kepada pelajar sepanjang mereka menghadapi hari cuti. Banyak juga info yang dimaklumkan kepada semua warga sekolah pada hari itu antara yang sempat saya catit ialah
1. Keputusan Pertandingan Keceriaan Kelas oleh Puan Norlaile Abu Bakar
Tingkatan 4 - Kelas Terbersih (4EE2), Kelas Paling Tak Bersih (4 SKM AUTO/KFL)
Tingkatan 5 - Kelas Terbersih (5PP), Kelas Paling Tak Bersih (5 ABM)
Kelas Paling Bersih Sepanjang Bulan Mei, Tingkatan 5 (5 PPN), Tingkatan 4 (4EE2)

2. Makluman dari Puan Aminah Bt Seman (Ketua Panitia Pendidikan Islam)
Majlis Bacaan Yaasin akan diadakan pada setiap hari Jumaat bermula dari 26/06 hingga 29/10. Program ini bertujuan untuk membina sahsiah dan peribadi remaja yang lebih cintakan ilmu pengetahuan.

3. Pn Rosliza bt Mustafa
Pengunjung bertuah untuk Hari Buku Sekolah
Tingkatan 5 (Mat Tohir - 5ABM)
Tingkatan 4 (Asnawi - 4EE1)
Guru (Pn Fauziah dan Cik Hajar Marhamah)



Gambar semasa perhimpuan 04 Jun 2010, gelagat beberapa pelajar dan fesyen pakaian pelajar lelaki sekarang. Lihat seluar yang terlondeh yang hendak menampakkan seluar dalam (underware)

Itulah adanya sedikit coretan saya sempena cuti persekolahan ini.Kepada semua pelajar SM Teknik Kuala Kangsar, saya mengucapkan selamat bercuti dan jangan lupa tanggungjawab kita sebagai pelajar dan paling penting jangan lupa melaksanakan tanggungjawab kita kepada Allah Subhanahu wata'ala.

Wassalam dan Assalamualaikum...

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--