Saturday, April 30, 2011

Cerita di Kuala Kangsar...


Alhamdulillah dapat bertemu untuk entri pada kali ini. Selawat dan salam atas junjungan besar semua kaum muslimin Nabi Muhammad pembawa cahaya ke seluruh alam.

Diantara salah satu program yang menarik berlaku di Kuala Kangsar setiap tahun pada bulan April ialah karnival motosikal klasik. Program ini adalah sangat dinantikan oleh peminat-peminat motosikal di sekitar bandar Kuala Kangsar termasuklah saya.

Pada tahun ini karnival motosikal berlansung pada 30 April bertempat di Arena Square Kuala Kangsar. Dan pihak penganjur menambah satu kategori khas iaitu kereta mini. Biasalah setiap tahun selain mempertandingkan motosikal vespa penganjur juga akan menganjurkan satu acara khas. Jika tahun 2009, MB Mohd Nizar sebagai perasmi, 2010 MB Zamri tapi pada tahun 2011, DYAM Raja di Hilir Perak dijemput sebagai perasmi. Malah bermula dari tahun 2009 lagi acara yang cukup dinantikan di Kuala Kangsar ini telah dimasukkan dalam kalendar pelancongan negeri Perak.



Bagi saya acara ini amat menyingkap kembali nostalgia lama saya ketika sibuk dengan motosikal. Saya mula meminati motosikal sejak saat menjejaki ke universiti. Saya bertuah kerana ketika di kolej saya mempunyai ramai rakan-rakan serumah yang boleh dikategorikan sebagai gila motor. Nama raka-rakan seperti almarhum Rahmat, Anas, Nazri dan Mat Yus. Mereka inilah pemangkin saya untuk meminati motosikal. Dahulu terlalu teringin untuk memiliki Yamaha TZM150, tapi hajat tak kesampaian hanya mampu memiliki Honda NSR150R second hand. Motor itu masih saya simpan dalam keadaan yang baik.

Apa yang saya ceritakan tadi hanyalah nostalgia lama yang bila ia muncul amat mencuit hati. Saya doakan raka-rakan di kampus dulu sentiasa berada dalam keadaan sejahtera walau di mana kalian berada.

Karnival motor klasik pada tahun ini begitu mengkagumkan bagi saya kerana saya dapat berjumpa dengan motosikal Honda CB200 ekzos dua biji keluaran tahun 1976. Motorsikal ini masih lagi berada di tahap cemerlang mengikut kata tuan punyanya. Saya sempat bergambar bersama motosikal ini kerana tidak mahu melepaskan peluang bertemu dengannya.



Disamping karnival ini sarat dengan motosikal klasik, pada tahun ini kawasan sekitar Arena Square Kuala Kangsar penuh dengan kereta mini yang datang sejauh dari Johor Baharu. Ada juga sebiji kereta mini pickup yang cukup menarik perhatian semua orang. Kereta ini berwarna biru dan kalau tak silap saya ianya keluaran tahun 1962 yang mana model ini hanya dikeluarkan dalam jumlah hanya 55,000 unit seluruh dunia iaitu kira-kira 1% daripada 5,5 juta keluaran kereta mini.



Motosikal klasik yang wajib dipertandingkan setiap tahun ialah kategori vespa. Saya tak lah pandai sangat tentang vespa ni. Yang saya tahun hanyalah vespa dan lambretta sebab ayah saya pernah memiliki lambretta keluaran tahun 1962. Motorsikal itupun saya hanya tengok dalam gambar kerana ayah saya telah menjualnya sebelum saya lahir lagi.
Pelbagai jenis vespa yang dipertandingkan dan saya rasa peminat-peminat vespa disekitar Kuala Kangsar pasti terhibur.






Juga menarik untuk saya selitkan gambarnya disini ialah kehadiran kelab motor pasola. Motosikal yang dinaiki oleh Ali Baba dalam filem P. Ramlee.



Kelab Kawasaki 150R juga tidak ketinggalan menyertai karnival ini. Kalau tak silap saya lebih dari 40 biji motosikal ini datang ke Kuala Kangsar.








Wasalam...

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--