Sunday, November 20, 2011

Tahniah kepada petanque Team Malaysia di Palembang


Salam buat semua pengunjung. Entri hari ini hanya ingin membicarakan tentang pencapaian pasukan petanque Malaysia di temasya Sukan SEA ke -26 Indonesia. Dalam kejohanan Sukan SEA 2011, sukan petanque menawarkan 6 pingat emas, 6 pingat perak dan 12 pingat gangsa. Pasukan Malaysia berjaya memenangi 4 pingat gangsa, satu pencapaian yang membanggakan walaupun jika dibandingkan dengan pencapaian pada sukan SEA Laos yang lepas agak merosot. Pada Sukan SEA Laos yang lepas pasukan Malaysia berjaya memiliki 2 pingat perak dan satu pingat gangsa.



Pada temasya tahun ini juga khususnya dalam sukan petanque, beberapa pasukan baru seperti Indonesia dan Timur Leste mengambil bahagian. Pasukan double wanita Indonesia berjaya mengejutkan pasukan double wanita Malaysia(Nur Farzieana-Nursyazwani) dengan kemenangan 13-10. Ini adalah suatu kejutan pada pandangan saya kerana jika mengikut laporan yang saya baca dalam laman web Jakarta Post (http://www.thejakartapost.com/news/2011/11/19/hopes-high-petanque.html), pasukan Indonesia baru sahaja berlatih selama 5 bulan dan paling mengejutkan mereka masih baru dan masih tiada pengedar bola petanque di Indonesia.

Sedikit perkongsian tentang pencapaian pasukan petanque Malaysia di temasya Sukan SEA. Sukan ini sebenarnya diperkenalkan untuk dipertandingkan buat pertama kalinya di peringkat Sukan SEA oleh Malaysia ketika Malaysia menjadi tuan rumah pada tahun 2001. Dibawah ini adalah pencapaian pingat bagi pasukan Malaysia dalam sukan petanque

2001 XXI SEA GAMES Kuala Lumpur, Malaysia - 1 perak (Women single), 1 gangsa (Women triple)
2003 XXII SEA GAMES Hanoi & Ho Chi Minh City, Vietnam - 1 gangsa (Men Tripple)
2005 XXIII SEA GAMES Manila, Filipina - 1 perak (Men single), 1 gangsa (Men double)
2007 XXIV SEA GAMES Nakhon Rachasima, Thailand - 3 gangsa (Men Shooting, Women Single, Women double)
2009 XXV SEA GAMES Vientiane, Laos - 2 perak (Men double, men single), 1 gangsa (men tripple)
2011 XXVI SEA GAMES Palembang & Jakarta, Indonesia - 4 gangsa (Men double, Men shooting, Men single, Women single)

Mungkin ramai peminat sukan petanque di Malaysia kurang berpuashati dengan pencapaian ini, namun kita harus akur dengan ketentuan Tuhan alam semesta. Kita peminat-peminat sukan ini diperingkat mana sekalipun mestilah berusaha mencari bakat-bakat muda untuk merealisikan harapan Persekutuan Petanque Malaysia untuk membawa pulang emas yang diidamkan-idamkan. Kita yakin dan percaya berkat usaha yang menyeluruh dari semua peminat sukan ini, impian kita akan tercapai suatu hari nanti.Mungkin tidak ada emas pada tahun ini dan InsyaAllah akan ada emas pada temasya Sukan SEA di Myanmar pada tahun 2013 nanti.

Sumber rujukan.
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Southeast_Asian_Games
2. http://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9tanque_at_the_2001_Southeast_Asian_Games
3. http://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9tanque_at_the_2003_Southeast_Asian_Games
4. http://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9tanque_at_the_2005_Southeast_Asian_Games
5. http://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9tanque_at_the_2007_Southeast_Asian_Games
6. http://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9tanque_at_the_2009_Southeast_Asian_Games
7. www.seag2011.com/
8. http://apps.seag2011.com/rs2011/bm/cm/MedalsTally.aspx?sid=38&sname=Petanque&scode=pq&fid=7

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--