expr:dir='data:blog.languageDirection' xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xmlns:b='http://www.google.com/2005/gml/b' xmlns:data='http://www.google.com/2005/gml/data' xmlns:expr='http://www.google.com/2005/gml/expr'> DEDAWAI BERISI: Bermulanya episod baru...

Saturday, January 21, 2012

Bermulanya episod baru...


Salam pertemuan setelah agak lama tidak berbicara dalam blog ini. Entah kenapa tidak dapat meluangkan masa di hadapan komputer untuk menaip sesuatu yang baru bagi melatih diri untuk menjadi penulis suka-sukaan.

Tahun 2011 sudah melabuhkan tirainya, kini tahun 2012 sudah membuka tirainya masuk sebulan. Detik manis, masam,suka dan duka yang dikecapi pada tahun 2011 masih segar dalam ingatan. Namun semua itu sudah berlalu dan akan menjadi kenangan yang abadi sebelum mata ini dipejamkan buat selama-lamanya. Pada tahun 2012 juga dalam konteks subjek Applied Science pengajaran dalam bahasa Inggeris telah digantikan dengan pengajaran dalam bahasa Malaysia melalui dasar MBMMBI dengan dasar yang dikatakan sebagai soft-landing PPSMI.

Justeru itu saya mengambil langkah untuk menukarkan nama blog ini kepada "DEDAWAI BERISI" kerana memikirkan peranan saya dalam membina dan menyusun sukatan untuk matapalajaran "Applied Science" telah dijumudkan dan saya tidak lagi mempunyai pengetahuan yang terkini tentang perkembangan subjek "Applied Science". Jadi kiranya rakan-rakan pengunjung bertanya tentang status dan perkembangan subjek "Applied Science" saya tidak mampu menjawabnya.

Pemilihan nama "DEDAWAI BERISI" adalah suatu inspirasi daripada satu nama tumbuhan ubi yang terkenal dirumah saya suatu waktu dahulu. Ubi ini dikenali sebagai ubi jaga di kawasan utara. Teringat suatu ketika dulu di kampung, tok wan selalu merebus ubi dedawai berisi setiap pagi jumaat untuk kami sekeluarga, sedapnya ubi itu pada ketika itu hinggakan ketika saya menulis kisah ini air liur saya mula dirembeskan.

Semoga dengan kehadiran tahun baru ini akan menjadikan kita lebih peka dengan persoalan hidup kita di atas muka bumi ini.

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--