Saturday, April 7, 2012

Dua buku menarik di akhir bulan Mac yang lalu


Salam pertemuan kepada para pengunjung blog yang saya hormati. Semoga saudara/saudari berada dalam keadaan yang baik dan sentiasa berada dalam rahmat tuhan sekalian alam.
Dalam entri saya yang lepas saya ada menyatakan saya berada di Ipoh untuk tempoh seminggu sepanjang cuti sekolah. Dalam tempoh itu juga saya sempat ke beberapa buah kedai buku di sekitar bandar Ipoh. Sepertimana yang saya beritakan dalam entri yang lepas saya bertugas sebagai penjaga gelanggang di Institut Perguruan Ipoh, Ulu Kinta. Dala perjalanan ke IPG Ipoh saya melalui pasaraya Giant, jadi sempat saya singgah untuk melihat apa yang ada ditawarkan di pasaraya Giant pada ketika itu. Tapi apapun tawaran yang diberikan oleh pasaraya Giant telah saya tinggalkan kerana pada ketika itu saya melalui sebuah gerai jualan buku-buku agama. Terjumpalah saya akan dua buku keluaran Jundi Resources yang menarik jika dilihat dari kulit luarnya.

Maka saya pun teruslah membelinya dengan mengeluarkan budget kira-kira RM36.00untuk membeli kedua-dua buku tersebut. Sebenarnya hubungan saya dengan buku-buku keluaran Jundi Resources ini mula berdetak apabila saya membaca buku "Menerjang Badai:60 Tahun Mempersada Perjuangan". Sejak dari itu buku-buku keluaran Jundi Resources ini selalu menarik perhatian saya. Pada saya buku-buku keluaran Jundi Resources menambahkan pengetahuan saya tentang beberapa perkara yang jarang-jarang kita ketemui.

Dua buku yang saya maksudkan itu ialah "Ustaz Azhar:Daie sejuta Ummat" dan "Memahat Lekukan Sejarah:Sebuah Travelog BERSIH 2.0".




Kedua-dua buku ini ditulis dan dieditorkan oleh Ustaz Riduan Mohamad, seorang penulis dan pengkaji yang dianugerahkan kehebatan untuk menulis buku seperti suatu mesin.Semoga Allah panjangkan umur Ustaz Riduan untuk terus menyumbangkan ilmu kepada kita semua.

Buku "Ustaz Azhar:Daei Sejuta Ummat" memamg suatu buku yang menarik kerana ianya menceritakan tentang suatu fenomena yang berlaku ke atas anak muda masa kini iaitu fenomena Ustaz Azhar Idrus. Jika selalu melihat atau mendengar kuliah-kuliah agama yang disampaikan oleh para ustaz di dalam internet kita akan bertemu dengan seorang ustaz yang begitu tinggi ratingnya dalam You Tube. Hampir semua ceramahnya yang diuploadkan di dalam You tube mempunyai viewer melebihi 100,000 orang. Anak-anak muda merupakan peminat tegar beliau. Sehinggakan jadual kuliahnya disebuah universiti di ibu kota terpaksa diubah lokasinya kerana kehadiran penggemar kuliah agama diluar jangkaan penganjur. Terima kasih kepada Ustaz Riduan kerana menyusun buku ini dengan begitu baik sekali. Bab bab yang disusun mudah diikuti dan senang untuk saya mencicip maklumat daripada buku ini. Antara kandungan buku ini ialah bagaimana diceritakan permulaan Ustaz Azhar Idrus memulakan gelanggang daeinya, bantuan-bantuan yang diterima oleh Ustaz apabila ada antara manusia yang kurang berpuas hati dengannya menabur perkara-perkara fitnah ke atasnya. Juga terdapat dalam buku ini sisipan soal jawab Ustaz Azhar Idrus ketika beliau selesai sesi kuliahnya. Banyak juga informasi yang boleh kita ambil pada bahagian ini kerana sesungguhnya ilmu itu ada di mana-mana. Jika kita ingin mengetahui banyak perkara tentang Ustaz Azhar Idrus maka buku ini sesuai untuk kita miliki.

Buku kedua yang ingin saya kongsikan ialah kisah perjalanan hari 9 Julai 2011 kepada beberapa orang individu yang terlibat sepanjang program Bersih 2.0 diadakan. Terdapat 17 kisah menarik yang dimuatkan di dalam buku ini. Banyak maklumat yang boleh diambil daripada kisah-kisah individu yang terlibat kerana kisah-kisah sebegini tidak mungkin akan diceritakan dalam media arus perdana. Antara sebuah kisah yang menarik ialah bagaimana hubungan perkauman yang erat dan kukuh diantara masyarakat Malaysia yang berbilang kaum ketika melakukan demonstrasi. Orang Melayu menolong orang Cina dan Orang Cina juga sebaliknya menolong orang Melayu. Ia jelas bercanggah dengan laporan sesetengah media yang meyatakan ketegangan kaum akan memuncak dan persengketaan antara kaum akan meletus apabila perhimpunan dijalankan. Pada akhir buku ini dimuatkan beberapa keping gambar untuk tatapan pembaca tentang apa yag berlaku sebenarnya pada 090711 yang lepas. InsyaAllah buku ini akan menjawab beberapa persoalan yang mungkin ada ketika kita melihat ulasan peristuwa 090711 di dalam dada-dada akhbar arus perdana.

Wasalam

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--