Tuesday, November 17, 2009

Teknik Pembacaan Pantas


Alhamdulillah, bersyukur saya ke hadrat Tuhan Semesta Alam kerana dilimpahkan kesenangan dan berada dalam negara yang aman tenteram. Puji dan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW kerana mengajar manusia untuk menyerah diri kepada Allah SWT.

Firman Allah dalam surah ar-Rahman ayat 1-3 yang bermaksud:"1. Allah Yang Maha Penyayang, 2. Dialah yang telah mengajar al-Qur'an, 3. Dialah yang telah mengajar manusia kepandaian berbicara."

Seterusnya dalam surah al-Alaq ayat 1-5, firman Allah bermaksud:" (Wahai Muhammad!) Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (seluruh makhluk), 2. Ia menciptakan manusia dari segumpal darah, 3. Bacalah dan Tuhanmulah Yang Paling Pemurah, 4. Yang mengajarkan dengan pen, 4. Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya."

Dalam Tafsir fi Zilalil Qur'an, Sayyid Qutb Rahimahullah menyatakan berkenaan ayat 2, beliau menyatakan "al-Qur'an merupakan nikmat agung yang jelas menunjukkan rahmat Allah Yang Maha Penyayang terhadap manusia. Al-Qur'an merupakan terjemahan yang tepat dan smpurna bagi undang-undang alam ini dan bagi sistem hidup yang diatur oleh Allah untuk manusia di bumi.". Jelaslah al-Quran merupakan sebuah kitab dan bku panduan yang maha agung!

Seterusnya, ayat 1-5 dalam surah al-Alaq menegaskan tentang kepentingan membaca dan menulis. Bagi individu muslim yang ingin berjaya dalam kehidupan mestilah rajin membaca dan cuba sedaya upaya untuk mengajarkan kepada orang lain.

Pembaca yang bijak tahu akan seni atau teknik bacaan. Tanpa penggunaan seni pembacaan yang sesuai, seseorang akan gagal mencapai kemajuan yang besar dalam aktiviti lain. Tabiat membaca ini hendaklah dikembangkan perlahan-lahan demi kejayaan pada masa hadapan.

Sesetengah orang membaca kuat dan sesetengah orang lain membaca dengan senyap. Cara membaca senyap biasanya boleh menggarap lebih pemahaman. Sesetengah orang lain membaca lambat dan oranglain membaca cepat. Kedua-duanya tidak banyak beza, kerana kedua-dua kaedah ini boleh diamalkan. Yang penting bahan bacaan itu difahami dan diingati.

Semasa membaca, seseorang mungkin terjumpa beberapa binaan ayat dan kata yang sukar difahami.Jika anda berada dalam situasi sedemikian, anda hendaklah meminta bantuan kawan atau merujuk kepada kamus untuk mencari makna kepada perkataan tertentu taua cara menggunakan perkataan dalam ayat.

Semangat ingin tahu

Sebagai individu yang dahagakan ilmu, kita hendaklah mempunyai semangat ingin tahu. dalam masa yang sama, anda boleh cuba membina soalan-soalan. Dengan mengemukakan soalan demi soalan, maka akan memudahkan anda memahami topik yang dibaca dengan lebih mendalam. Cara ini membolehkan anda bersedia jika topik yang sama dibaca dalam buku yang berlainan ataupun jika topik itu berkenaan soalan-soalan dalam peperiksaan.
Dala konteks pelajar yang menduduki peperiksaan, pelajar dapat mengingat apa-apa sahaja bahan bacaan yang dibaca. Selain itu, pelajar harusnya merangka soalan-soalan yang memerlukan penambahan fakta atau perincian penjelasan.

Pembacaan pantas

Kadang-kadang terjadi dimana seseorang mengambilmasa yang lama untuk membaca. Hal ini berlaku kerana:
1. Membaca perkataan demi perkataan
2. Berhenti terlau lama di antara dua perkataan (berangan-angan)
3. Mengulang semua kandungan yang telah dibaca antara tiga hingga empat kali kerana kurang faham.
4. Tidak menumpukan perhatian
5. Wujd gangguan.

Proses pembacaan melibatkan 20 peratus pergerakan mata dan 80 peratus proses pemikiran. Pembacaan pantas adalah perlu kerana semakin pantas kita membaca, semakin banyak ilmu yang dapat kit fahami. Berikut adalah empat petua pembacaan pantas

1. Buat latihan membaca pantas. latih diri supaya boleh membaca dengan pantas selama 15 minit setiap hari. Jangan habiskan masa yang terlalu lama untuk membaca sesuatu patah perkataan

2. Jika anda tidak faham sesuatu perkataan atau istilah, jangan berhenti. Teruskan pembacaan dan agak maksud perkataan tersebut apabila membaca keseluruhan teks. Jika anda masih tidak faham akam maksud istilah tersebut, rujuk kamus apabila selesai membaca teks.

3. Jangan sebut perkataan yang anda sednag baca kerana ini akan melambatkan proses pembacaan. Jika anda memang terbiasa, gunalah gula-gula.

4. Hindarka bunyi bising dan gangguan. Pasang muzik yang tenang dan yang boleh meransang minda.

Bagaimana melatih mata melihat dengan pantas
1. Jangan baca perkataan demi perkataan. Bacalah sekumpulan perkataan dalam satu masa. Pandangan periferal akan membantu anda untuk membaca menggunakan kaedah ini.

2. Jangan mengulang bacaan teks yang sama beberapa kali.

3. Mata dan minda hendaklah ditumpukan ke bahan yang sedang dibaca. Jangan berkhayal.

4. Gunakan alat bantuan seperti jari telunjuk atau pen untuk menunjukkan perkara yang sedang dibaca. Alat bantuan ini akan membantu mata anda bergerak dengan lebih pantas.

5. Elakkan daripada berhenti membaca di antara ayat.

6. Pastikan anad duduk dengan selesa semasa membaca.

Petua meningkatkan keupayaan Pembacaan pantas

1. Pilih tempat yang sunyi dan mempunyai cahaya yang tidak terlalu terang atau terlalu gelap.

2. Amalkan pernafasan tenang

3. Nyataka tujuan anda membaca dengan jelas. Contohnya "Saya membaca untuk menambahkan ilmu saya".

4. Kedudukan badan mestilah tegak, kaki di lantai, kedudukan bahan bacaan ialah 20 darjah daripada permukaaan meja.

5. Jika anda suka, anda boleh mendengar bacaan al-Qur'an secara perlahan atau muzik yang tenang seperti baroque untuk membantu anda meningkatkan konsentrasi.

6. Jarak bacaan daripada mata anda ialah antara 40 cm hingga 60 cm.

7. Tanya soalan semasa anda membaca. Pastikan minda anda sentiasa peka

8. Ambil rehat yang tetap semasa membaca iaitu 10 minit untuk setiap satu jam membaca.

9. Buat peta minda bagi setiap topik yang anda telah baca.

Sekian, semoga dapat membantu anda untuk lebih minat membaca!


0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--