Friday, December 31, 2010

Diari 2010 bakal ditinggalkan...


Alhamdulillah dapat bertemu lagi dalam entri pada hari akhir di tahun 2010. Kita panjatkan kesyukuran kepada Allah Subhanahu wata'ala kerana dengan limpah rahmatnya dapat meluangkan masa untuk menulis di dalam blog ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita seluruh kaum muslimin di dunia, Nabi Muhammad Shallalahu 'alaihi wasalam. Rahmat dan sejahtera didoakan ke atas sekalian sahabat baginda Rasulullah, pejuang-pejuang agama yang suci serta pendakwah-pendakwah yang tidak pernah mengenal erti keletihan.

Tahun 2010 bakal melabuhkan tirainya ketika kita semua kaum muslimin selesai menunaikan solat asar pada petang nanti. Sama ada kita sedar atau tidak waktu berlari dengan begitu pantas. Detik, jam, hari, minggu dan bulan terus beredar dalam keadaan kita kealpaan mahupun sedar. Seseunguhnya waktu yang berlalu tidak pernah menunggu persetujuan kita atau menunggu sambutan tahunan. Samaada ia disambut atau tidak ia akan tetap dan terus datang dan pergi. Ia akan senantiasa berlari tanpa henti. Ketika waktu sedang jauh berlari, satu hari nanti kita pasti akan berhenti kerana tidak dapat mengikuti waktu yang terus berlari. Pada ketika kita berhenti, kita akan terpinga-pinga dan tertanya-tanya kenapa kita berhenti sedangkan kita masih mahu mengikuti waktu. Justeru itu, kita mestilah bersungguh-sungguh dalam membuat persediaan takkala kita akan berhenti nanti kerana menuju ke suatu alam yang tidak mempunyai kongkongan waktu. Memang waktu adalah suatu ciptaan Allah Subhanahu wata'ala yang paling ajaib. Berulang kali di dalam kitab panduan sepanjang zaman, al-Quran yang suci, Allah bersumpah dengan waktu; Demi masa!Demi waktu fajar!Demi waktu malam!Demi waktu dhuha dan Demi waktu subuh!. Inilah yang dikatakan waktu, tiada siapa yang dapat menguasainya untuk menghalang ianya beredar. Hanya dengan kehendak Sang Pencipta, Allah Subhanahu wata'ala sahaja nilaian dan kadar waktu akan berbeza ke atas sesetengah manusia mengikut kurniaan keberkatan dari-Nya.

Ketika saya menulis di dalam entri ini, tirai 2010 akan dilabuhkan. Rasanya baru semalam memulakan sesi persekolahan pada tahun 2010 tetapi tanpa sedar semalam (30 Disember 2010) telah berlansungnya mesyuarat guru kali pertama untuk sesi persekolahan 2011. Bila diingatkan dan mengimbas kembali, saya merasakan apalah yang telah saya buat dalam tahun 2010 untuk memajukan diri sendiri, anak bangsa dan juga institusi yang sedang saya dokongi. Saya tertanya ketika menulis artikel ini adakah saya benar-benar berusaha untuk berubah ke arah menjadi seorang manusia yang mempunyai motivasi yang tinggi dan cita-cita yang hakiki?Bagaimana dengan pengetahuan agama saya?Bagaimana usaha saya untuk meneguhkan hati takkala diambang maut?Berapa kalikah saya khatam al-Quran pada tahun 2010?Berapa banyak kitab jawi lama yang telah saya khatamkan? Inilah persoalan yang terlintas dikala ini dan jawapan kepada soalan ini hanyalah mampu dijawab oleh diri saya sendiri.

Di dalam bidang profesion saya, Alhamdulillah pada tahun 2010 ini saya berjaya melangkah ke satu tahap lagi iaitu apabila saya berjaya dalam permohonan saya sebagai guru cemerlang bagi subjek sains. Ia merupakan suatu batu loncatan untuk saya lebih yakin dalam meneruskan perjuangan saya untuk memartabatkan ilmu sains kepada anak bangsa Malaysia yang dicintai. Bagi saya usaha menanam sikap cintakan ilmu dikalangan remaja di waktu kini adalah begitu perlu dan mencabar memandangkan remaja kita di Malaysia terlalu dimomokkan dengan budaya hedonisme buatan Barat. Antara bukti usaha penekanan budaya ilmu perlu ditekankan ialah apabila menurut kajian (Nielson 2010), negara Malaysia menduduki tangga kesepuluh daripada 52 buah negara yang dikaji, rakyatnya paling kuat berhibur lihat http://blog.nielsen.com/nielsenwire/page/4/. Hanya dengan ilmu sahaja, para remaja di Malaysia mampu untuk menjadi insan yang boleh menangkis serangan hiburan yang melampau ini.

Wassalam.....

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--