expr:dir='data:blog.languageDirection' xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xmlns:b='http://www.google.com/2005/gml/b' xmlns:data='http://www.google.com/2005/gml/data' xmlns:expr='http://www.google.com/2005/gml/expr'> DEDAWAI BERISI: Standard Guru Malaysia - hasrat meletakkan guru Malaysia di persada antarabangsa

Thursday, December 3, 2009

Standard Guru Malaysia - hasrat meletakkan guru Malaysia di persada antarabangsa


Alhamdulillah, bersyukur saya kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnianya dapat saya meluangkan masa di waktu ini untuk mengulas suatu isu dalam dunia perguruan.

Semalam Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia.

Persoalan timbul:
1. Adakah guru di Malaysia tidak ada standard?
2. Adakah perkara ini sama dan berulang-ulang?
3. Apa itu SGM?)


"Kementerian Pendidikan Malaysia di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam (02/12/2009) telah melancarkan dokumen Standard Guru Malaysia (SGM) sebagai usaha berterusan untuk meletakkan sistem pendidikan negara setara dengan piawaian
(petikan dari Akhbar Berita Harian 03/12/09


Untuk makluman semua rakan pengunjung, Malaysia merupakan negara pertama di Asia Tenggara yang sedang berusaha untuk menaikkan sistem pendidikannya ke arah pendidikan bertaraf dunia dan berusaha untuk melahirkan rakyat yang mempunyai pemikiran kelas pertama. Malaysia juga merupakan negara pertama di Asean yang memperkenalkan kaedah piawaian guru.

Untuk merealisasikan usaha itu, KPM telah memperkenalkan dokumen SGM kerana dengan adanya guru yang berkualiti dan bertaraf dunia maka hasrat untuk menzahirkan semua yang dirancangkan akan terlaksana.Bagi mereka yang terlibat dalam sistam pendidikan di Malaysia, tentunya mengetahui kiranya guru berasa seronok di sekolah, maka sekolah tersebut akan mencapai kegemilangan dalam apa bidang yang disertai oleh sekolah itu baik dalam keputusan akademik ataupun kokurikulum.

Menjawab soalan pertama "Adakah guru di Malaysia tidak ada standard?" memerlukan pemantauan dan pembacaan yang banyak kerana soalan ini mungkin akan menyinggung beberapa pihak.

Sebenarnya guru di Malaysia telahpun memenuhi piawaian-piawaian tertentu. Saya sendiri pernah menjadi murid sekolah dan saya tahu bahawa guru-guru yang telah bertungkus lumus mengajar saya memenuhi standard. Jika tidak memenuhi standard, masakan saya mampu mendapat keputusan yang baik semasa di sekolah dahulu. Mereka semua adalah penetap piawaian bagi saya dan panduan standard bagi saya ketika saya menjadi saya menjadi guru sekarang.

Soalan kedua "Adakah perkara ini sama dan berulang-ulang?"

Manusia selalu lupa dan harus diingatkan secara berulang-ulang. Bukankah ayat-ayat dalam al-Qur'an itu ada yang berulang-ulang? Pengulangan sesuatu perkara yang baik amatlah perlu kerana ia akan menjadi peringatan kepada mereka yang selalu lupa.

Dalam dokumen SGM yang dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin ianya mengandungi suatu penanda aras yang mana guru mestilah memiliki tiga aspek utama dalam amalan nilai iaitu:

1. Profesionalisme keguruan
- meliputi 3 domain utama
(a) diri
guru haruslah mempunyai sifat amanah, ikhlas, adil, daya tahan dan saing yang tinggi dan cekap
(b) profesion
guru berusaha mencintai profesion ini dengan berketrampilan, integriti, kerja sepasukan dan proaktif
(c) sosial
guru juga aktif dan terlibat dalam organisasi masyarakat setempat, menjadi penjana modal insan dalam masyarakat, patriotisme, menjadi contoh dalam masyarakat dan kecintaan terhadap alam sekitar.

2. Pengetahuan serta kemahiran pengajaran
Aspek ini menuntut guru supaya:
(a) memiliki dan menguasai ilmu yang mantap agar dapat meningkatkan kualiti diri sendiri dan keprofesionalisme keguruan
(b) melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan
(c) kreatif dan inovatif
(d) mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif
(e) menambahbaik amalan pengajaran dan pembelajaran
(f) mengembangkan potensi secara menyeluruh

3. Pembelajaran tinggi
Memfokuskan kemahiran guru dalam
(a) membuat perancangan
(b) pelaksanaan dan penilaian berhubung dengan akademik dan kokurikulum.
(c) pengurusan hubungan kemanusian, masa, ruang dan sumber untuk mencapai pembelajaran berkesan.

Semoga perkongsian ini dapat menjawab tiga soalan yang saya utarakan di atas tadi.

Semoga kita warga pendidik dapat merealisasikan hasrat kerajaan ke arah pendidikan bertaraf dunia.

InsyaAllah......

0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--