Saturday, September 28, 2013

Tips membina rumah di atas tanah sendiri


Salam dan sejahtera kepada rakan-rakan pengunjung yang dihormati. Semoga kalian sekarang ini berada dalam keadaad yang ceria dan bebas dari stres yang melampau. Agak lama saya tidak berbicara tentang sesuatu dalam blog ini, mungkin kerana kesibukan ataupun kekeringan ide untuk menulis akan sesuatu. Alhamdulillah sepanjang tempoh 6 bulan yang lalu saya agak sibuk dan telah berjaya menyiapkan projek rumah kami sekeluarga di Kuala Kangsar. Pembinaan rumah dengan menggunakan pinjaman perumahan kerajaan Malaysia di atas tapak tanah milik sendiri. Ada dua kaedah biasa yang digunakan iaitu yang pertama kaedah 'lump sum' kepada kontraktor dan kaedah kedua mengawal aliran tunai sendiri. Kedua-dua kaedah ini mempunyai pro dan cons nya, biasalah. Saya memilih untuk kaedah lump sum Entry kali ini hanyalah untuk berkongsi pengalaman membina rumah di atas sendiri. Mungkin bagi sesetengah orang ianya adalah perkara yang biasa dan tak perlulah di kongsikan kerana mungkin pada fikirannya semua orang tahu akan perkara ini. Baiklah,
antara perkara penting yang harusdi ambil kira semasa dalam proses pembinaan rumah ialah Pertama: Memilih pelukis pelan yang terbaik dan mengenakan harga yang berpatutan. Pelan rumah yang hendak dibina adalah perkara yang paling mustahak yang harus diambil kira oleh seseorang individu jika menetapkan matlamat membina rumah di atas tanah sendiri. Rajin-rajinlah kiranya meronda di sekitar kawasan tempat kita tinggal untuk mendapatkan idea pelan rumah yang cocok dengan citarasa kita. Selain dari meronda, internet juga adalah tempat yang menyediakan pelbagai maklumat yang banyak untuk menambahkan idea.
Kedua: Memilih kontraktor yang mempunyai kredibiliti dan status kewangan yang kukuh Perkara kedua yang amat penting ialah memilih kontraktor binaan yang terbaik pada kajian dan penelitian kita. Maklumlah, pembinaan rumah menggunakan pinjaman kerajaan akan memaksa kontraktor mengeluarkan duitnya dahulu sebelum mendapat bayaran dari pihak kerajaan. Sesetengah kes bayaran kepada kontraktor mungkin akan mengambil masa selama 3 hingga 5 bulan
Ketiga: Memilih peguam yang terbaik di kawasan anda dan mempunyai rekod yang cemerlang Peguam yang menguruskan pembayaran wang ke atas kontraktor juga memainkan peranan yang penting dalam proses pembinaan rumah kita. Sebaiknya peguam yang dipilih itu mudah untuk kita berbicara dengannya. Alhamdulillah peguam yang menguruskan pinjaman saya amat prihatin dan mudah untuk di bawa berbincang.
Keempat :Menyediakan simpanan khas untuk pembinaan rumah untuk menampung kos yang mungkin diperlukan Saya merasakan perkara yang keempat ini juga penting kerana tanpa kekuatan kewangan 'back up' mungkin rumah kita akan terbengkalai. Ini kerana semasa dalam pembinaan sedang berlansung, pelbagai idea baru muncul dalam kepada kita untuk pengubahsuaian. Setiap pengubahsuaian jika tidak terdapat di dalam kontrak perjanjian akan menyebabkan tambahan kos kewangan kepada kontraktor.
Kelima :Pemantauan berterusan Terakhir sekali ialah pemantauan oleh kita sebagai tuan punya projek semasa pembinaan rumah sedang berjalan. Ini bertujuan untuk memastikan spesifikasi yang ditetapkan oleh kita akan dilaksanakan dengan baik oleh kontraktor.
Sebenarnya banyak lagi perkara-perkara yang menarik yang berlaku semasa pembinaan rumah dan menambahkan pengalaman kita. Cuma lima tips ini sahaja yang mampu saya nukilkan pada waktu ini kerana merasakan ianya adalah penting. Semoga pekongsian ini memberikan sesuatu yang bermakna kepada para pengunjung sekalian...In Sha Allah.. Wasalam

8 comments:

Unknown on January 12, 2014 at 7:37 PM said...

salam. saya nak tanya kos anggaran untuk rumah encik ni berapa ya?

Unknown on December 12, 2014 at 5:26 PM said...

Jika anda memerlukan perkhidmatan kontraktor yang bertauliah dengan kerja berkualiti, untuk:
1. Ubahsuai rumah & bina baru
2. Pengubahsuaian Pejabat & ruang komersial
3. Kabinet dapur
4. Kerja Mengecat
5. Pagar besi
6. Siling plaster
7. Pemasangan granit & jubin
8. Kerja-kerja elektrikal
9. Partition
10. Kerja-kerja kaca
11. Binaan bumbung

KAMI JUGA MEMBUAT PERHIMATAN A to Z . DARI PLAN RUMAH SAMPAI LAH KE GRAN RUMAH .
Dengan Kepakaran yang dimiliki kami berbesar hati untuk menyediakan perkhidmatan profesional dengan kemahiran cemerlang dan berkualiti pada anda. Pengubahsuaian rumah anda dengan perkhidmatan kami mampu memastikan ketenangan fikiran, daripada tempoh awal projek sehinggalah tempoh siap pembinaan yang dijamin kualitinya.
Jika anda mempunyai sebarang rancangan untuk pengubahsuaian dan memerlukan kepakaran kontraktor dari kelas F sehinggalah kelas A yang bertauliah berbincanglah dengan kami.
Terima Kasih,

Hubungi Kami

017 322 5075 - aiman
017 330 4245 - fikri

www.facebook.com/mayaklasik

email : mayaklasikrc@gmail.com


LAWAN MANA YANG TAK BETUL on July 11, 2015 at 2:12 PM said...

Boleh tak btahu kontraktor yg buat rumah tuan di sa atau whatsapp 0165579072 sebab saya juga berminat utk bina di KK

Salsabilla Zulfikar on December 19, 2019 at 11:34 AM said...

Halo, nama saya adalah SALSABILLA ZULFKAR yang mengutuk hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar Rp. 300,000,000 ,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya telah musnah, dan dalam proses saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya berjumpa seorang sahabat lama yang menjemput saya kepada seorang ibu yang baik, Cik KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500,000,000,00

Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima terima kasih saya, dan semoga Allah terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberikan nasihat kepada orang Indonesia yang lain, terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa saja yang memerlukan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

aditya.aulia139@gmail.com on February 9, 2020 at 10:19 AM said...

[[[Kontak Saya]]]]
W/A:::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
Tel:::::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
e_mail::::::::::::::::::::[aditya.aulia139@gmail.com]


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
COMPANY:ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
W/A:::::(+44) 7480 729811
Tel....:::(+44) 7480 729811
e_mail:::[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

RIKA NADIA on February 11, 2020 at 7:09 AM said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

NURUL YUDIANTO on April 13, 2021 at 7:16 AM said...

Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

annaa on October 19, 2021 at 7:46 PM said...

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr dalton untuk memberikan saya pinjaman bernilai $43000. Saya telah ditipu dalam beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman oleh firma pinjaman palsu yang berbeza sehingga saya bermaksud dalton. jika anda memerlukan pinjaman tulen segera hari ini mengelakkan daripada ditipu pinjaman berlian melalui emel: diamondloans24@yahoo.com

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--