expr:dir='data:blog.languageDirection' xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xmlns:b='http://www.google.com/2005/gml/b' xmlns:data='http://www.google.com/2005/gml/data' xmlns:expr='http://www.google.com/2005/gml/expr'> DEDAWAI BERISI: Applied Science dalam Sukan Renang

Tuesday, October 6, 2009

Applied Science dalam Sukan Renang


Bagi rakan-rakan yang meminati sukan renang, sama ada di peringkat ASEAN, ASIA dan DUNIA, sudah tentu anda tahu pada setiap kejohanan renang yang berlansung ada saja rekod baru dicipta.



Sejak dari kejohanan Olimpik di Beijing tahun 2008 sehingga catatan ini ditulis sudah lebih 100 rekod di pelbagai kejohanan telah dipecahkan.
Maka terlintas di fikiran ramai pemerhati sukan renang, adakah perenang di zaman moden ini semakin pantas? Ataupun masa semakin pantas? ,
Jawapannya.....

Inilah kehebatan ilmu sains gunaan yang dapat membantu para atlet untuk lebih mara ke hadapan. Memang tidak dinafikan kelebihan teknologi mutakhir ini dapat membantu pada atlet untuk menjadi lebih cemerlang dalam sukan yang diceburi mereka. Namun apabila kesemua atlet menggunakan teknologi yang sama, atlet yang terbaik masih akan menang.

Dalam sukatan matapelajaran Applied Science, modul 3 membincangkan tentang Kadar dan Rintangan (Rate and Resistance), antara rintangan yang harus dihadapi apabila menggunakan daya tujahan (thrust) ialah daya heretan (drag). Dalam konteks catatan saya ini, apabila seorang atlet renang berenang ia akan menghasilkan daya tujahan dan dalam masa yang sama ia akan menghadapi daya heretan. Daya heretan inilah yang menyebabkan atlet bergerak perlahan di dalam air lantas kerugian masa untuk mencipta rekod.

Pada tahun 2008 , syarikat pengeluar pakaian sukan renang terkenal, Speedo, telah menghasilkan satu pakaian renang yang hebat (state of the art) yang dinamakan Speedo LZR (dilancarkan pada 13 Februari 2008).

Pakaian ini telah digunakan oleh Micheal Phelps pada Temasya Olimpik Beijing dan hasilnya Micheal Phelps telah berjaya memenangi 8 pingat emas dengan memecahkan rekod dunia dalam 7 acara dari lapan yang disertainya.

Pakaian renang Speedo LZR ini menggunakan polimer sintetik (Rujuk modul 10: synthetic polimer) yang disebut membran poliuretena (polyurethene membrane) yang mana polimer ini berjaya mengurangkan daya heretan sebanyak 24%. Pakaian ini juga tidak menggunakan sebarang jahitan benang sebaliknya menggunakan teknik kimpalan ultrasonik (ultrasonic welding) untuk menambahkan lagi pengurangan terhadap daya heretan. Pada pakaian tersebut juga terdapat satu bahan penstabil yang baru dicipta yang dapat memberikan keseimbangan yang amat baik kepada perenang sepanjang berenang dalam perlumbaan.



Semasa dalam rangka untuk menghasilkan pakaian ini, Speedo telah menggunakan teknik imbasan badan (body scanning) kepada lebih 400 atlet elit untuk mendapatkan bentuk, saiz dan kontur yang optima. Penggunaan komputer (suatu perisian permodelan numerik) dalam dinamik bendalir , berjaya mengenal pasti bahagian badan yang menghasilkan daya heretan tertinggi justeru memudahkan panel poliuretena untuk merekabentuk pakaian.

Penghasilan pakaian ini tambah menarik lagi dengan penggunaan terowong angin (wind tunnel) NASA untuk memasti dan menghitung daya heretan terhadap 60 jenis fabrik lain berbanding membran poliuretena. Langkah ini kemudiannya dibantu pula dengan kehadiran pancutan air dari dalam terowong ke atas patung dan perenang sebenar untuk mengoptimakan penggunaan pakaian ini. Kaedah ini berjaya membuktikan pakaian Speedo LZR ini berhasil dalam mengalirkan kadar oksigen yang lebih baik ke atas otot semasa renangan dan juga mengekalkan badan dalam posisi yang lebih hidrodinamik.

Sebagai kesimpulannya, pakaian Speedo LZR ini adalah suatu ciptaan yang hebat hasil pengetahuan dalam bidang "applied science" iaitu hasil gabungan modul 3 dan modul 10.
.
Semoga catatan ini dapat membantu rakan-rakan menambahkan seri dalam sesi P&P semasa induksi ataupun menambahkan minat pelajar kepada matapelajaran yang kita sayangi ini...InsyaAllah.




0 comments:

 

DEDAWAI BERISI Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template--